نقش ویترین در حفاظت سازهای زهی موزه ی موسیقی ایران
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده بهنام محمدی
- استاد راهنما مهین سهرابی
- سال انتشار 1393
چکیده
این پژوهش موردی – توصیفی با هدف رفع کمبود تحقیقات تخصصی در زمینه ساخت و طراحی ویترین های استاندارد و مناسب و روش های کنترل شرایط محیطی برای آثار فرهنگی من جمله سازها ی زهی که عنصر اصلی آن ها از مواد آلی است شکل گرفته و به دنبال گردآوری، تهیه و تنظیم اطلاعات لازم و بطور مشخص جهت حفاظت بهینه ی سازهای زهی موزه ی موسیقی ایران انجام شده است؛ و روش مطالعاتی آن کتابخانه ای بوده که از طریق مکاتبه با شرکت های بین المللی سازنده ی ویترین، کسب اطلاعات صورت گرفته است. مطالعات مستند نگاری نیز از موزه ی موسیقی ایران به منظور شناسایی شرایط محیطی و تطبیق آن با استاندارد های حفاظتی به عمل آمده است. روش حفاظت سازهای زهی موزه ی موسیقی ایران در ویترین و محیط ، دارای اشکالاتی است،از جمله: استفاده از مواد و مصالح غیرمستحکم(شیشه، فلز، پارچه)در ابزار نمایش وعدم استفاده از پوشش مناسب برای جلوگیری از واکنش های شیمیایی،عدم کنترل شرایط محیطی،عدم وجود ویترین های مناسب، به گونه ای که وجود درزهایی درآن موجب ورود آلودگی هوای محیط می گردد. لذا پیشنهاد می گردد برای ویترین ها استانداردها و اصول زیر رعایت شوند:1- استفاده از ترکیبات خنثی و الکترواستاتیک در ساختار مواد فلزی ، عایق، رنگ ویترین ها 2- استفاده از شیشه های لمینت و حاوی لایه سکوریت برای ضد ضربه کردن و عدم بروز آسیب به آثار در هنگام ضربه و حادثه ی سنگین3- استفاده از دستگاه های مخصوص جذب گازهای آلاینده ی محیط موزه و کنترل رطوبت نسبی و دمای محیط و ویترین 4-کنترل دما و اشعه های ماوراءبنفش از طریق استاندارد سازی نور لامپهای ویترین و محیط تا حداکثر درجه ی لوکس و یو وی مناسب. در نتیجه :در طراحی و ارائه ی ویترین ِاستاندارد باید ابتدا ارزش ، مفهوم و اندازه ی اثر ، سه بعدی یا مسطح بودن برای دید از همه ی جهت ها ، لحاظ شود و از منظر حفاظت : به میزان مقاومت ، آسیب وقدمتِ اثر ،تدابیر حفاظتی من جمله استفاده از دستگاه های مخصوص تنظیم رطوبت ، دما و هوا وکنترل حساسیت و گرمای نور داخل ویترین لحظ شود که در نهایت چون از شریط محیطی موزه تاثیر پذیر است باید شرایط محیطی و آب و هوایی موزه کاملا خنثی و بی اثر باشد .
منابع مشابه
مطالعهی تطبیقی سازهای زهی در نگارههای دوران صفوی و گورکانی
تعامل و اشتراک فرهنگی میان دو کشور ایران و هند، در دوران صفوی و گورکانی بیشترین نمود را پیدا میکند و این ارتباط گسترده، سبب ایجاد بیشترین میزان تأثیرپذیری دو کشور از یکدیگر، خصوصاً در زمینهی موسیقی و نگارگری میشود. در این پژوهش تلاش شده است تا به خوانش و بررسی سازهای زهصدا در نگارههای هر دو دوران پرداخته شود. در واقع هدف از نگارش این مقاله، بهدست آوردن اطلاعات کلی درخصوص سازهای زهی در نگار...
متن کاملبررسی سازهای زهی و نقش برجستههای مربوطه در تمدن کهن سومر
هدف از نگارش تحقیق حاضر، گردآوری مجموعه ای منظم بـه منظور بررسی، معرفی و به تصویر کشیدن اولین افق های هنر دیرین موسیقی است که در تمدن کهن سومر ظهور نموده و خاستگاه و بنیادی برای موسیقی تمدن های پس از خود گشته است. هر چند که علم باستان شناسی با همة سماجت و پیگیری خویش توانسته است رموز در خاک خفتة این هنر را به واسطهء کشف و بازسازی سازهای متلاشی شده، لوح ها، کتیبهها، ظروف و گلدان های منقوش با ا...
متن کاملبررسی نقش ساز تمبک در همنوازی با سازهای ملودیک موسیقی کلاسیک ایران
فقدان نظام منسجم، مدوّن و معین ریتمیک-متریک برای ساز تمبک در همنوازی با سازهای ملودیک موسیقی کلاسیک حال حاضر ایران، موجب سردرگمی نوازندگان، آشفتگی اجراها و عدم دستیابی به نتایج دلخواه در همنوازیها وغیره میشود. مانند شاخههای دیگر علوم میتوان از تجارب موفق که به هر شکل پدیدآمدهاست به نتایجی برای رفع این مشکلات دست پیدا کرد. هدف کلی این مقاله ایجاد منبعی برای کمک به تدوین روش های علمی تر اجرا...
متن کاملبررسی سازهای زهی و نقش برجسته های مربوطه در تمدن کهن سومر
هدف از نگارش تحقیق حاضر، گردآوری مجموعه ای منظم بـه منظور بررسی، معرفی و به تصویر کشیدن اولین افق های هنر دیرین موسیقی است که در تمدن کهن سومر ظهور نموده و خاستگاه و بنیادی برای موسیقی تمدن های پس از خود گشته است. هر چند که علم باستان شناسی با همة سماجت و پیگیری خویش توانسته است رموز در خاک خفتة این هنر را به واسطهء کشف و بازسازی سازهای متلاشی شده، لوح ها، کتیبه ها، ظروف و گلدان های منقوش با اش...
متن کاملفن شناسی و حفاظت از سازهای موسیقی بلوچ
موضوع حاضر با عنوان «فن شناسی و حفاظت از سازهای موسیقی بلوچ»، صرفاً اشاره به سازهایی دارد که هنوز حیات صوتی خود را از دست نداده و ماهیتی زنده دارند. این آثار مرکب (سازها) نیاز به شناختِ کاملِ کالبدی و فنی، از منظرِ ساز، نوازنده قومی، موسیقیدان و حفاظتگر و مرمتگر دارند. هدف از این امر تلفیقی حفاظتگرایانه بین میراثِ ملموس ساز و میراثِ ناملموس آن است. به همین دلیل از روش آسیب شناسی توصیفی برای رسیدن به ...
15 صفحه اولموزه های باستان شناختی و نقش آن در توسعه ی گردشگری میراث فرهنگی در شهرهای تاریخی (مطالعه ی موردی: موزه ی خانه ی کلبادی شهر ساری)
امروزه بهرهگیری فرهنگی و اقتصادی از منابع میراث شهرهای تاریخی به یکی از رویکردهای رایج و مطلوب در سراسر دنیا بدل شده است. این رویکرد بر رابطهی دوجانبه و دیرینه میان گردشگری و میراث فرهنگی مبتنی است. مجموعههای تاریخی فرهنگی همچون موزهها که به مثابه یک شناسنامه، نشانگر هویت تاریخی و ملی اقوام و جوامع هستند، جاذبهها و منابع محوری حوزهی گردشگری میراث محسوب میشوند. بنابراین عملکرد این منابع ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023